vineri, 28 ianuarie 2011

cit de corect vorbesc 'telectualii nostri'!

a inceput la tvr o emisiune penibila avind ca interlocutori metafizici pe liiceanu si plesu. pe linga seria de banalitati uzitata cu orice prilej, baietii astia incoronati supremi ai intelectualitatii rominesti s-au intrecut in greseli gramaticale. exemplific:

1) "...de unde începând, de la ce cădere în jos, de la ce mizerie, nenorocire absolută a vieţii, disperarea ia locul speranţei?" - (minutul 12.13) - liiceanu;

auziti voi, primate in ale gindirii, nenea filosof, "coborind in jos" la mintea noastra, "conlucreaza impreuna" cu pleonasmul pentru a determina punctul de inceput al trecerii sperantei in disperare!

2) "pentru că ce se vede, se mai poate nădăjdui" - (minutul 27.34)- liiceanu;

"ca ce" ma, ce te bagi tu, deznadajduit al regulilor gramaticale, in treburile cacofonice ale filosofiei!

3) "- Cîţi oameni sînt capabili să poarte dialogul cu nevăzutul?
- Trebuie spus, pe de alta parte, că nevăzutul nu este o nebuloasa pasivă, nu stă undeva în nevăzut şi aşteaptă să te raportezi la ea" - (minutul 28.11) - plesu;

o tautologie nu strica niciodata, si, daca nevazutul nu sta in nevazut, poate vazutul sta in vazut? sau?

4) "lucrul care m-a uimit în toată această context este cum poate fi împărăşia lui Dumnezeu scoasă la schimb? Ideea mea despre creştinism este că e o promisiune şi un dar gratuit." - (minutul 32.30) - liiceanu;

"aceasta context" imi spune ca un prim pleonasm are si urmari...tot gramaticale. vreau si eu un "dar gratuit" sau poate un "dar cu bani", tra la la la la la!

5) "...acceptînd ca viaţa mea însăşi este un dar, ea mi s-a dăruit cu toata bogaţia lui aici şi din bogaţia lui aici face parte şi casa şi nevasta şi copilul şi tot" - (minutul 35.43) - liiceanu;

nenea liiceanu, cu acordul dintre predicat si subiect ce facem? din bogatia unui intelectual "face parte" si corectitudinea limbii vorbite si calitatea ideii enuntate, in schimb, din bogatia unui simplu privitor fac parte aparatul sintezei, atentia la limbajul folosit si capacitatea de a filtra. la mai mare!

6) "...că există oameni nefericiţi...care nu se pot bucura de harul credinţei sau că cei care se bucură de harul credinţei au momente de îndoială." - (minutul 37.45) - liiceanu;

mi-e frică că cei din categoria cu semne de intrebare in privinta corectitudinii exprimarii dumneavoastra sint mai numerosi decit cei care va aproba neconditionat!

7) "...cît despre cei care n-au harul credinţei..am întîlnit asemenea oameni numeroşi" - (minutul 40.20) - plesu.

o exprimare corecta era urmatoarea: "am intilnit asemenea oameni, chiar numerosi, care nu au harul credintei."
cum "numeros" e sinonim cu "mult", cum ar suna exprimarea de mai sus "am întîlnit asemenea oameni mulţi"?

cam mult pentru 50 de minute de palavrageala!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu