sâmbătă, 23 iulie 2011

personale: alegerea unei carti (1)

alegerea unei carti tine de foarte multe motive, ma voi rezuma la cele care mi-au motivat optiunea.
mi-am amintit aseara citeva din motivele care m-au impins sa cumpar cartile bibliotecii mele (bineinteles, nu in cazul tuturor cartilor), pe unele le-am ales "pe loc" dupa ce am citit fragmente aleatorii, cucerirea fiind congruenta cu stilul cartii, cu tehnica narativa, pe altele le-am cumparat ca urmare a unor repere gasite prin cronici literare sau intimplatoare, prin alte romane, altele au avut ca sursa asocierea cu un autor, fie romane ale lui, fie carti premiate, apreciate de acesta, am cumparat, desigur, si carti fara o motivatie interna, carti trecute la capitolul "ar putea fi interesante" sau "poate o sa le citesc mai tirziu".
tin minte ca la un moment dat dezvoltasem o adevarata obsesie pentru jurnalul "meseria de a trai" de cesare pavese. citisem intr-o cronica literara despre finalul cartii, final care reprezenta si coincidea cu mesajul de adio al scriitorului. cel putin asta imi ramasese in minte, caci aveam sa aflu ca lucrurile nu stateau chiar asa. cum eram si sint sensibil la tema sinuciderii, imediat mi s-a dezvoltat, patetic, ideea de a cumpara cartea respectiva. am batut toate anticariatele, toate librariile, voiam neaparat cartea, insa nici urma de ea. deopotriva ma obseda si finalul cartii, adresarea de dinaintea sinuciderii (citez: e bine asa? si fara prea multa galagie, va rog). mi se parea o despartire buna de viata, una marcata de accentul urii, de revolta descatusata prin care autorul de plasa deasupra partilor cu care se rafuia.
dupa nu stiu cit timp, aproape un an, am gasit-o la o librarie improvizata prin pasajul universitatii, am cumparat-o fara sa ma uit la pret, disperare si dorinta, sperind ca lecturarea ei sa-mi echivaleze cautarea. acasa, am inceput cu finalul, dar nimic din ceea ce ma asteptam, n-am dezarmat, caci rasfoind mai departe am gasit intr-o nota a traducatorului exact ceea ce ma interesa, din nou un entuziasm m-a cuprins, apoi am inceput sa spicuiesc si alte pagini...surprinzator, cartea nu m-a atras si nici azi nu am citit-o, desi au trecut 4-5 ani.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu