vineri, 20 august 2010

canonul meu literar

am vreo 45 de carti de referinta. pina acum. m-am tot gindit cum le-as putea clasifica, care sa fie criteriul-reduta care sa subsumeze intregul lor, care sint tipologiile care sa valideze constructul extras din paginile cartilor citite. canonul moral a picat din start, cel didactic nicidecum, nici gind de curente literare (desi am citeva favorite), nu si nu constructiei romanesti. un singur criteriu imi staruie in minte: cel estetic. dar si aici e loc de interpretare. o sa prezint un tablou sinoptic al impartirii mele, lasind loc si altor revizuiri, plus citeva exemple:
1) romane "frumoase": O lume pentru Julius - Alfredo Bryce Echenique; Vrajitorul din Lublin - Isaac Bashevis Singer; Garabombo invizibilul - Manuel Scorza; Mă numesc Roşu - Orhan Pamuk; Anul mortii lui Ricardo Reis - José Saramago; Memorialul minastirii - José Saramago; Oameni si soareci - John Steinbeck; Maestrul si Margareta - Mihail Bulgakov; Un veac de singuratate - Gabriel Garcia Marquez;
2) romane "negre": Leviathan - Julian Green; Demonii - Fiodor Dostoievski; Eseu despre orbire - José Saramago;
3) romane "rascolitoare": Un om norocos - Octavian Paler; Portretul lui Dorian Gray - Oscar Wilde;
4) romane "capitale": Fratii Karamazov - Fiodor Dostoievski; Crima si pedeapsa - Fiodor Dostoievski; Evanghelia dupa Isus Cristos - José Saramago.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu